- کارگردان: کامران قدکچیان
- نویسنده: فرهاد توحیدی
- بازیگران اصلی: امین حیایی ، مژگان بیات ، پروانه معصومی
جانان دختری جوان از یک خانواده فرهنگی و شاعر مسلک است که به طور اتفاقی از دیوان حافظ قدیمی نامهای پیدا میکند که حکایت از عشــقی دیرین در سالهای بسیار دور دارد. جانان حس غریبی به نامه دارد، نمیداند چه کند، پس تفالی به حافظ میزند و...
وبسایت فیلمر به کاربران ایرانی خدمات ارائه می کند. در صورتی که داخل ایران حضور دارید و از نرم افزار های فیلترشکن ( vpn ) استفاده می کنید، لطفا آنرا خاموش کرده و مجددا تلاش نمایید.
تصاویر فیلم
تیزر فیلم جانان
اطلاعات بیشتر
عوامل فیلم
- کارگردان: کامران قدکچیان
- نویسنده: فرهاد توحیدی
- بازیگران اصلی: امین حیایی ، مژگان بیات ، پروانه معصومی
جانان فیلمی به کارگردانی کامران قدکچیان، نویسندگی فرهاد توحیدی و تهیهکنندگی محمد نجیبی محصول سال ۱۳۹۷ است.
این فیلم از تاریخ ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ در سینماهای ایران اکران شدهاست.
جانان روایت عشق و وفاداری است. عشقی ناب از گذشتههای دور و تلاقی این عاشقانه با داستان عشق دختر و پسری از نسل امروز…
============
نقد و بررسی فیلم جانان
متاسفانه فیلمنامه فرهاد توحیدی یک فیلمنامه به شدت دم دستی، یک خطی و پر از ابهام و شبهه است، مخاطب در فیلم با یک وضعیت قابل پیشبینی و به دور از فراز و نشیب مواجه میشود، در حقیقیت وقتی مسیر فیلم برای تماشاگر قابل پیشبینی باشد هیجان برای دیدن ادامه آن از بین میرود، برای همین کارگردان با علم به این موضوع گاهی مجبور میشود با ایجاد یک وضعیت مهیج اما کاذب و مجعول، نگاه و توجه مخاطب فیلم را به ادامه آن چه که اتفاق خواهد افتاد معطوف کند. بطور مثال در جایی از فیلم میبینیم که مهرانگیز برای شناسایی مردی که همنام شوهر سابق اوست به بیمارستان میرود، دوربین پشت درب دولنگه بخش مراقبتهای ویژه، نمای مدیوم کلوز آپ دارد، مهرانگیز از آنجا خارج میشود و ما شاهد اسلوموشن از تصویر او هستیم، اینجا اسلوموشن دقیقا چه کارکردی دارد؟ نمیدانیم، آنهم وقتی که میفهمیم فرد در حال مرگ اصلا همسر او نبوده است.
شاید انتخاب بازیگران توسط کارگردان هم باید با دقت و هوشمندی بیشتری اتفاق میافتاد تا چه از لحاظ جنس و چه از لحاظ ترکیب، شاهد انسجام و یکدستی درست بین بازیگران باشیم، در واقع اهمیت به این مهم میتوانست شیمی لازم بین کاراکترها که لازمه فیلمهایی با مضمون عشق است را بیش از پیش پدید آورد.
فیلمنامه «جانان» با اینکه به دلیل فضای سنتی قصه به شدت مستعد کلیشه شدن بود، اما باز هم میتوانست به اقتضای سوژه و پرداخت درست به یکی از جنبههای مثبت فیلم تبدیل شود و با ایجاد قرینه عشقی بین مهرانگیز و علی، جانان و پیمان به نقطه عطفی در سینمای داستانی دست یابد.
البته تلاش کامران قدکچیان برای دستیابی به ترسیم تصویری توریستی از شهر شیراز بسیار خوب و قابل تحسین است اما این سعی، بدون کشش داستانی لازم و رعایت نکات محوری و مهم سینمایی کاملا هدر رفته است.
منبع: سایت ویجیاتو
فیلم جانان در سلام سینما
ارسال دیدگاه